Hoera geslaagd!! - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu Hoera geslaagd!! - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu

Hoera geslaagd!!

Door: anjadenhollanderversteeg

Blijf op de hoogte en volg Anja

07 Mei 2011 | Nederland, Werkendam

Met trots presenteren wij: de 1e dames die geslaagd zijn voor hun naai/kleermakers diploma van project Disha. 21 Vrouwen uit het dorpje Gulami Chank nabij de stad Jammu ( noorden van India) hebben de beroepsopleiding van 6 maanden gevolgd en succesvol afgerond.

Toen Vinta deze vrouwen voor het eerst onmoette waren ze onzeker, depressief, shuw en heel erg armoedig. Omdat de opleiding onder begeleiding van een lerares en een project co-ordinator in Jammu werd geleid, zag ze de dames pas weer met de diploma uitreiking. Wat een verandering! De vrouwen straalden, keken haar recht in de ogen, zaten fysiek en geestlijk een stuk beter in hun vel en dat was te zien!

De dames waren trots op hun prestatie, zagen er prachtig uit in hun zelfgemaakte kleding. Ze kunnen nu een steentje bijdragen aan het "huishoud potje"van hun gezin. En dat doet ze zo goed, de kinderen kunnen weer naar school, er kan weer voldoende eten worden gekocht en schulden kunnen langzaam afgelost worden. En als deze lasten van je afvallen leef je letterlijk op.

Vrijdag 29 april was de diploma uitreiking, trots traden de dames 1 voor 1 naar voren om hun diploma van Vinita in ontvangst te nemen, op de foto te gaan en een speldje te krijgen van stichting HVC. Onze logo's lijken toevallig veel op elkaar en het leek ons leuk om de vrouwen met een HVC speldje te "onderscheiden") Elke geslaagde ontving een luid applaus ook van de nieuwe groep die opleiding gaat volgen. En als cadeau ontvingen ze nog een mooie sari( Indisch kledingstuk)

Wat een feestlijke dag van blijdschap, en vooral ook vol van hoop voor de toekomst. 21 Gezinnen die weer een goede kans hebben om hun leven weer op de "rails" te krijgen, een betere toekomst voor henzelf en hun kinderen. Zij kunnen weer naar school, zijn van straat en hebben zo ook weer een kans op een goede toekomst. Deze gezinnen zullen nooit rijk worden, maar de ergste armoede zijn ze voorbij!

Dit is 1 onderdeel van het Disha project. Met giften die wij ontvangen,kan Vinta kansarme vrouwen een beroepsopleiding geven zodat zij op een eervolle manier een boterham kunnen verdienen. De volgende groep van 20 vrouwen staat alweer klaar om te beginnen. Deze keer in Lakkadamandi. En het bijzondere is dat Rebekkah, een vrouw uit de 1e groep cursisten, hun lerares wordt! Ze was zo goed dat ze is opgeleid om zelf de cursus te geven. Kijk dat is nu het sneeuwbal effect van hoop!

Ik hoop de website van project Disha eind mei af te hebben. Nu zijn de kids 2 weken thuis met de mei vakantie, dus nu ben ik weer even lekker mama hoor. Maar dan ga ik weer verder met de website. Want als die in de lucht zit, is de kans op giften ook een stuk groter. Wat zijn de toekomst plannen? Een groep dames/meisjes opleiden tot kapster, en een groep opleiden tot schoonheidsspecialiste. Waarom deze beroepen? Deze curssussen zijn vrij goedkoop om te geven, er is weinig materiaal voor nodig. En deze opleiding duurt maar 3 maanden, des te sneller kan er weer een volgende groep ergens anders in het noorden van India opgeleid worden. In India wonen niet alleen veel arme mensen maar ook veel middenstand/rijkere mensen, zij willen niet het huis uit voor een kapselon of gezichts behandeling etc. Iemand die aan huis kan komen......dat is heel handig ( ook in India)

Na het behalen van de cursus krijgen de dames materialen zoals schaar, kam etc. om hun beroep uit te oefenen en kunnen dus gelijk aan de slag.Er zijn in India niet zoveel regeltjes en beperkingen als je je eigen brood wilt gaan verdienen, zoals in Nederland. Hier wordt je vooraf vaak al zo ontmoedigd door zoveel drempels/regels en beperkingen,dat het al gauw alle "charme" van het eigen ondernemerschap ontneemt.

Maar we waren positief! We gaan "knallen" met project Disha, en bovenstaand verhaal is het bewijs dat het werkt. Dus ik hoop dat er binnenkort via de website of via de stichting HCV donaties binnen druppelen, zodat we nieuwe groepen vrouwen kunnen gaan opleiden! En lekker door kunnen gaan.

Anja

Verslag uit: Nederland, Werkendam

21 Juli 2012

Resultaat!

11 April 2012

130 mensen gezocht

02 Maart 2012

De wasmachines zijn in India!

14 Februari 2012

Met trots presenteer ik u:

13 Januari 2012

Kleine wasjes, grote wasjes.......
Anja

Juni 2010 ben ik afgereisd naar Coimbatore zuid India. Ik heb daar samen met mensen van o.a. stichting HVC het MJC meisjes opvangcenter bezocht, Op mijn blog lees je wat mij motiveerde om te gaan , wat ik daar brleefde en hoe dit allemaal verder ging. Ik heb op de terugweg van India naar Nederland op het vleigveld van Mumbai een Indiase vrouw leren kennen die een project heeft opgezet om kans arme vrouwen en kinderen op te vangen, scholen etc.Hoe dit avontuur verder ging lees je op mijn blog.Ik heb voor dit project een website gemaakt http://www.project-disha.nl en zet mij hiervoor in ( vrijwillig)Stichting HVC heeft het project als dochter project aangenomen. Stichting HVC Hoogblokland Bankgegevens: ABN/AMRO rek nr. 561455139 Giro 3134057 Tel: 0183-563628 Email:info@stichtinghvc.nl Kamer van Koophandel: 18084430 ANBI: De Stichting HVC is door de Belastingdienst aangemerkt als ANBI (= Algemeen Nut Beogende Instelling) Uw giften aan onze stichting zijn dus belastingaftrekbaar. Wilt u mij een mail sturen dan kan. info@project-disha.nl

Actief sinds 13 Mei 2010