Net als in de film............. - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu Net als in de film............. - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu

Net als in de film.............

Door: anjadenhollanderversteeg

Blijf op de hoogte en volg Anja

22 Maart 2011 | Nederland, Werkendam

Stel je voor je kijkt naar een film: 2 vrouwen op doorreis, ze kennen elkaar niet. Allebei hebben ze al heel wat teleurstellingen achter hun kiezen, ze hebben beide een droom een missie die ze najagen. Alleen lijkt alles zo onbereikbaar.........
Die 2 vrouwen kruisen elkaars pad als ze beide op weg zijn naar huis, de ene gaat naar Amsterdam en de andere naar New Delhi.

Ze wachten beide op hun vlucht en raken met elkaar aan de praat, de ene een Hollandse vrouw de andere een Indische...dus dat wordt Engels praten.Binnen enkele minuten wordt het duidelijk dat ze dezelfde ideeen hebben. De Indische vrouw laat een powerpoint presentatie op haar laptop zien.......accu leeg. De vluchten worden omgeroepen, snel geven ze elkaar hun visitekaartje, en gaan beide naar huis. De een naar New Delhi de ander naar Schiphol, Amsterdam. Dit alles duurde 15 minuten.

Na een aantal weken besluit de Nederlandse vrouw toch maar eens een mailtje te sturen naar haar lotgenote omdat ze haar niet meer uit haar hoofd kan krijgen.Wat er volgd is een langdurig en veelvoudig mail contact, waarbij beide hun verhaal doen en ideeen delen. Tot dat de vrouw uit India besluit: het wordt tijd om elkaar te ontmoeten en de koe bij de horens te pakken, en reisd vervolgens af naar Nederland.

Dit is geen gewone filmsene ,ik zit midden in die film! Die vrouw uit Nederland dat ben ik en die vrouw uit India is mijn ( inmiddels) goede vriendin Vinita! Samen werken we aan een geweldig project: Disha.

Wij werken hard aan een project dat: de arme, gediscimineerde, verwaarloose, misbruikte, mishandelde, verhandelde, verkochtte vrouwen,kinderen en ongeboren baby's in India gaat helpen.Als je een vrouw bent van vlees en bloed en je weet dat er (ook al is het 1000den kilometers bij je vandaan) peuters hormoon injecties krijgen toegediend zodat ze snel borstjes krijgen en met de leeftijd van 5 of 6 jaar als "bruid"verkocht worden.Misbruikt worden door hun "lieftallige" nieuwe echtgenoot en zijn broers. Op een leeftijd van 6,7jaar daardoor zo van is beschadigd , dat ze o.a incontinent wordt en letterlijk kapot gemaakt wordt. Dan als oud vuil op straat wordt gegooid omdat "het niet meer werkt"........... Dan draaid er toch een mes rond in je hart! En dit is nog maar 1 van de vele voorbeelden die er op te noemen zijn.

Vinta schrijft over al deze kinderen en vrouwen een boek, met hun persoonlijke getuigenissen. Dit boek zal worden uitgegeven in het Nederlands. Ze heeft samen met haar man een hostel, dat bij de kerk hoort waar haar man dominee van is in New Delhi. Daar wonen 80 meisjes tussen 5 en 14 jaar. Ze wonen daar allen om verschillende redenen, maar ook zoals boven omschreven. Tot nu toe zijn ze afhankelijk van giften van de kerk en wat lokale mensen. Nu wil Disha hierbij gaan helpen.

Ook worden er vrouwen opgeleid tot naaister, kapster of schoonheidsspecialiste. Na hun opleiding die een half jaar duurt, krijgen zij een certificaat en onderscheiding en een naaimachine of ander benodigdheden om hun nieuwe beroep uit te oefenen. En heel belangrijk begeleiding achteraf.

Zo krijgen deze vrouwen een eigen inkomen, meer respect van hun famillie en dus meer zeggenschap over hun lijf en leven. Ze kunnen hun kinderen naar school doen zodat deze van de straat zijn, en zo die cirkel van de ergste armoede doorbreken. Ook maak Disha radio uitzendingen om deze vrouwen te bemoedigen en ze voor te lichten over van alles en nog wat.Want bijna iedereen in India heeft een radio, hoe arm je ook bent, en als 1,2 miljard mensen de kans krijgen naar je boodschap te luisteren....dan is de kans dat je een aantal mensen wakker schud groot!

Zeg nu zelf, dat is toch geweldig als je daaraan kan werken! Ook al maak je maar een verschil voor een kleine groep! dat is een groot verschil voor deze vrouwen en hun kinderen!Nu hebben Vinita en ik de plannen al ver uit gewerkt en stichting HVC gaat ons helpen om het project als "dochter project"aan te nemen.

Na dagen vurig en vol passie overleggen, schorre keeltjes naderhand.........is er al veel bereikt! Een interview met Vinita komt in Eva magazine nr. 5 of 6, en ermwordt een tv interview opgenomen voor Family 7..........we gaan ervoor.

En het project loopt al, de 1e 20 dames zijn al volop aan het kleding naaien voor de lokale markt. En verdienen zo hun brood en vol trots kunnen we mede delen dat de 1e 10 dames volgende maand hun coupeuse certificaat hopen te behalen. We zijn druk bezig met een website voor project-Disha enz.

En nu ........nu gaat Anja slapen want ik ben heeeeeeeeeeel moe! Maar wel heel gelukkig!

Anja

ps. wil je alvast helpen? de website is inmiddels klaar kijk op http://www.project-disha.nl je kunt ons ook mailen op info@project-disha.nl

• 22 Maart 2011 - 09:49

Inge:

Lieve Anja wat een prachtig verhaal!
    je bent bezig met een prachtig project.....ik weet dat je er zelf ook veel voldoening uit haald, want vrijwillig werken maakt je absoluut een rijker mens. We hebben er al meer dan eens over gesproken!
    wat schrijf je trouwens boeiend!

Liefs Inge

Verslag uit: Nederland, Werkendam

21 Juli 2012

Resultaat!

11 April 2012

130 mensen gezocht

02 Maart 2012

De wasmachines zijn in India!

14 Februari 2012

Met trots presenteer ik u:

13 Januari 2012

Kleine wasjes, grote wasjes.......
Anja

Juni 2010 ben ik afgereisd naar Coimbatore zuid India. Ik heb daar samen met mensen van o.a. stichting HVC het MJC meisjes opvangcenter bezocht, Op mijn blog lees je wat mij motiveerde om te gaan , wat ik daar brleefde en hoe dit allemaal verder ging. Ik heb op de terugweg van India naar Nederland op het vleigveld van Mumbai een Indiase vrouw leren kennen die een project heeft opgezet om kans arme vrouwen en kinderen op te vangen, scholen etc.Hoe dit avontuur verder ging lees je op mijn blog.Ik heb voor dit project een website gemaakt http://www.project-disha.nl en zet mij hiervoor in ( vrijwillig)Stichting HVC heeft het project als dochter project aangenomen. Stichting HVC Hoogblokland Bankgegevens: ABN/AMRO rek nr. 561455139 Giro 3134057 Tel: 0183-563628 Email:info@stichtinghvc.nl Kamer van Koophandel: 18084430 ANBI: De Stichting HVC is door de Belastingdienst aangemerkt als ANBI (= Algemeen Nut Beogende Instelling) Uw giften aan onze stichting zijn dus belastingaftrekbaar. Wilt u mij een mail sturen dan kan. info@project-disha.nl

Actief sinds 13 Mei 2010