Het eerste DISHA atelier is geopend! - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu Het eerste DISHA atelier is geopend! - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Anja Hollander - WaarBenJij.nu

Het eerste DISHA atelier is geopend!

Door: anjadenhollanderversteeg

Blijf op de hoogte en volg Anja

23 Oktober 2010 | Nederland, Werkendam

Deze week kreeg ik het heugelijke nieuws dat het 1e Disha "cutting & tailoring center"is geopend.

Het center/ atelier bevind zich in de noordelijkste staat van India, Jammu & Kashmir. Hier ontmoette Vinita een groepje arme vrouwen die al kleding maakten en het verkochten tegen een kleine winst. De vaardigheden waren er wel , maar de machines waar ze mee moetsen werken waren echt een ramp. Dus Disha heeft hen nieuwe machines gegeven en het 1e center geopend waar deze dames kunnen werken. En dus betere kleding kunnen maken.

Dit geeft een onverwachtte wending aan de 1e plannen. Want nu is er dus al een " center/atelier" en er worden ook nog 10 vrouwen opgeleid, niet voor het 1e center maar nu dus het 2e center. Het gaat in India dus rap.

Indische vrouwen bellen Vinita massaal op in de hoop op een plaats in het center voor werk of een opleiding. Ze willen maar 1 ding....werken en geld verdienen voor hun gezin. Je kunt je dus wel voorstellen dat de hoop van deze mensen zwaar op mijn schouders drukt!
Ze zien mij als de "zakenvrouw uit Europa" die hen veel opdrachten zal bezorgen. Terwijl ik thuis gewoon mama ben en nog een parttime baan erbij zoek. Want hoe leuk het allemaal is , het is tot nu toe allemaal op vrijwillige basis en ik kan niet in de toekomst kijken hoe dit zich zal ontwikkelen.Je hoopt natuurlijk op een "succes" maar mode is een keiharde wereld, je bent met heel veel geluk "in" maar ook zo weer "out". Maar ik ga er gewoon vol goede moed in. Want zeg nu zelf wie maakt dit nu mee? 2 mensen die elkaar op het vliegveld spreken, ieder een andere weg opgaan, en dan toch elkaar terug vinden. Ondanks dat ze 1000den kilometers van elkaar wonen. Het zal zo moeten zijn........

Ik ben nog volop in de ontwikkelings fase!
Brainstormen met Elna, ik heb wel de ideeen maar zij weet weer wat belangrijk is voor winkeliers, en daar heb ik weer geen kaas van gegeten.Ontwerpem maken, nauw contact houden met Vinita per mail.
En alles gaat in een enorme vaart super on-Indisch...stipt!
De 1e serieuze aanmeldingen voor de fotoshoot zijn binnen, maar ik heb nog meer kinderen nodig. Kapselon Knipz! uit Werkendam wil geheel belangeloos haar en make-up verzorgen tijdens de fotoshoot!Dat vind ik natuurlijk te gek!

Deze week moeten de ontwerpen voor de 1e collectie nog op de mail naar India, ahhhhhhh en de kids hebben net herfstvakantie. Maar ik draai er mijn hand natuurlijk niet voor om ...ahum. Het 2e pakket nu met kleding uit Jammu-Kashmir is onderweg naar Werkendam-city. Deze dienen puur als inspiratie maar wel leuk. En begin volgend jaar moet de 1e Disha collectie binnen zijn voor de fotoshoot. En daarna aan de bak om orders proberen binnen te slepen bij winkeliers of kleding ketens.

En dan heb ik het nog niet over wat me te wachten staat in het voorjaar van 2011.......als alles volgens planning gaat. Maar ik zal er alles aan proberen te doen om deel te dragen om een succes van Disha- fashion te maken. Niet voor mij , maar ik zou het zo machtig mooi vinden als het een domino effect zou worden, en steeds meer arme vrouwen een eerlijke baan met een eerlijk loon zouden krijgen door dit project.
Kinderen die weer naar school kunnen en gezinnen die niet door armoede van elkaar gescheiden worden.

Wie zegt : "Je kunt er toch nooit iets aan veranderen, onbegonnen werk!" Moet eens nadenken als jij die vrouw zou zijn, die in een hopeloze positie deze kans zou krijgen.........wedden dat het voor die ene persoon wel wat veranderd!

Nooit opgeven, ook al zit het altijd tegen. Heb je geen hoop, heb je geen leven.Schreeuw een keer, huil een keer,val op je knieen en ga weer verder. Probeer een ander te helpen zodat zij weer hoop krijgt, vervult het je hart met 1000x vreugde........zodat je zelf weer hoop krijgt.

Anja



  • 23 Oktober 2010 - 06:52

    Irene:

    Er was een hele grote school vissen aangespoeld op het strand. Een vrouw die het zag pakte een nog levende vis beet en vracht de vis naar de zee terug. Omstanders keken raar en vroegen "waarom doe je dat, dat heeft toch geen zin; 1 vis terug naar zee brengen, terwijl de rest nog op het strand ligt".

    Anja, wij weten wel beter, laat ons die ENE vis maar naar de zee brengen!
    Succes met al je plannen, en vooral met de uitvoering ervan. Ik vind het super van je!

    Liefs Irene

  • 23 Oktober 2010 - 09:12

    Elna:

    He zusje,

    Het is spannend en ook wel een beetje eng, zoveel mensen die hopen dat dit gaat slagen.Het is niet alleen voor je zelf maar ook al die vrouwen die hopen met dit een nieuw leven te kunnen beginnen. En dan gaat het niet zoals bij de meeste van ons om een mooie vakantie of om luxe.Maar puur om je kinderen een beter leven te gunnen, eten en school wat bij ons de gewoonste zaak van de wereld is.

    We gaan er voor!!!!

    dikke kus van een trotse zus.

  • 23 Oktober 2010 - 15:25

    Mineke Bosma:

    Gefeliciteerd de eerste stap is gezet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Werkendam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2012

Resultaat!

11 April 2012

130 mensen gezocht

02 Maart 2012

De wasmachines zijn in India!

14 Februari 2012

Met trots presenteer ik u:

13 Januari 2012

Kleine wasjes, grote wasjes.......
Anja

Juni 2010 ben ik afgereisd naar Coimbatore zuid India. Ik heb daar samen met mensen van o.a. stichting HVC het MJC meisjes opvangcenter bezocht, Op mijn blog lees je wat mij motiveerde om te gaan , wat ik daar brleefde en hoe dit allemaal verder ging. Ik heb op de terugweg van India naar Nederland op het vleigveld van Mumbai een Indiase vrouw leren kennen die een project heeft opgezet om kans arme vrouwen en kinderen op te vangen, scholen etc.Hoe dit avontuur verder ging lees je op mijn blog.Ik heb voor dit project een website gemaakt http://www.project-disha.nl en zet mij hiervoor in ( vrijwillig)Stichting HVC heeft het project als dochter project aangenomen. Stichting HVC Hoogblokland Bankgegevens: ABN/AMRO rek nr. 561455139 Giro 3134057 Tel: 0183-563628 Email:info@stichtinghvc.nl Kamer van Koophandel: 18084430 ANBI: De Stichting HVC is door de Belastingdienst aangemerkt als ANBI (= Algemeen Nut Beogende Instelling) Uw giften aan onze stichting zijn dus belastingaftrekbaar. Wilt u mij een mail sturen dan kan. info@project-disha.nl

Actief sinds 13 Mei 2010
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 93236

Voorgaande reizen:

22 Juni 2010 - 02 Juli 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: